Wednesday, September 30, 2009

Sahih Sifat Solat al Nabi ( 1 )


Muqaddimah
Segala puji hanya bagi Allah SWT yang mempunyai kebesaran, Pemberi Kurniaan kepada para WaliNYa. Pemberi berbagai kenikmatan ( kepada hamba-hambaNya ). Penolong orang-orang yang binggung dan susah, penyempurna segala pemberian, pelepas segala tirai, dan pemberi hadiah ( rahmat ) yang banyak tak terhingga. Dia tidak merasa berat menanggung beban dan tidak tertipu oleh musuh. Dia tidak akan terjangkau oleh imiginasi, bahkan tidak akan diketahui ( hakikat eksistensiNya ) dengan pemahaman dan pikiran. Dia tidak akan dapat dijangkau oleh penglihatan manusia. KeberadaanNYa tidak akan terkhayalkan oleh pemahaman manusia.
Dia tidak akan menjadi tua dengan peredaran masa, dan tidak akan menjadi lemah dengan bencana.Dia mengetahui segala detak hati dan bisikan jiwa. Dan Dia yang menciptakan segala sesuatu sesuai ukurannya. Dialah Allah yang Mahasuci, tidak pernah ingkar janji. Dia pasti menolong tenteraNya. Dia yang penolong bagi orang yang menegakkan kebenaran. Dia pula yang merendahkan pelaku kebatilan dan menghinakannya. Dialah Allah yang menimpakan bencana pada setiap orang yang menyimpang dari jalan yang lurus dan benar. Dia pula, demi tegaknya keadilan yang memberi siksaan kepada setiap pelaku bid’ah dan khurafat.
Mahasuci Allah, yang telah memilih Islam sebagai agama yang benar. Dia angkat menara kajayaanNya dan Dia memilih seorang manusia pilihan dari Bani Hasyim untuk mengembangkannya. Dengan cahayanya, beliau dapat menerangi dunia. Dia keluarkan hamba tersebut dari tulang sulbi yang suci . Dia pilih baginda dari nasab yang mulia. Di utusNya beliau sebagai Rasul bagi semua makhluk . DijadikanNya beliau pelita menuju jalan penuh keselamatan. Di utusNya beliau pada saat umat manusia sedang bergelumang dosa, tidak pernah mengenal Allah yang esa.
Beliau datang ketika umat manusia sedang sibuk menyembah batu-batu dan berhala. Beliau tekun menyampaikan perintah Tuhannya. Beliau melarang manusia mengikuti jalan yang sesat dan hidup yang merugikan. Beliau mengajak mereka untuk mengikuti jalan hidayah, jalan yang benar. Beliau giat berusaha untuk melenyapkan segala yang menyesatkan. Sehingga tampaklah wajah kebenaran dengan penuh keceriaan dan terang benderang. Jadilah batang-batang hak , setelah layu, hijau berbunga dan berbuah. Tak ada jalan bagi kebatilan kecuali harus mundur menjauh. Tampillah dengan kurniaan dan rahmat Allah, para wali penolong agama Allah yang berani dan tidak takut celaan dari orang yang suka mencela.
Mereka, demi tegaknya kebenaran, tak pernah memejamkan mata kerana lalai. Mereka pasti mendapatkan pahala yang berlipat ganda, pahala besar yang diperutkan dari Allah SWT. Demi mencapai derajat mereka, banyak orang yang bersungguh-sungguh ingin mengapainya.Mereka menginginkan keredhaan Allah dengan menegakkan agamaNya. Mereka ingin membuktikan bahwa Islam akan tegak dan jaya ( di antara semua agama ).
Hal itu akan tercapai jika mereka berhasil menumpas para pelaku kejahatan dan kezaliman; yang pada masa lalu dibiarkan menikmati kesenangan dalam kebatilannya. Pada gilirannya, bumi semakin sempit bagi kehidupan dan gerak langkah orang-orang yang ingkar, bahkan pengaruh dan bekasnya pun akan sirna. Sementara orang-orang yang selalu mengorbankan kesungguhandalam jihadnya akan mendapatkan banyak kesempatan.
Semoga dan rahmat dan salam sejahtera selalu dilimpahkann kepada junjungan kita, Nabi Muhammad saw yang diistimewakan dengan kemuliaan yang banyak. Beliaulah yang telah menyinari dunia setelah- sebelumnya penuh dengan kegelapan. Semoga rahmat dan salam juga disampaikan kepada keluarga nabi yang menjadi pemimpin ummat manusia, penjaga bendera Islam dan perjelas hakikat agama. Merekalah yang mendobrak kelompok ateis. Ya Allah, selamatkan dan muliakanlah mereka semua, lipat gandakanlah pahala bagi mereka. Ya Allah, perbaharuilah semangatnya.
Amma ba’du :
Di dalam kitab ini, saya menjelaskan sifat salat junjungan kita, Nabi Muhammad Rasulullah saw. Saya juga berusaha seoptimal mungkin menjelaskan setiap bahagian solat, dari takbir hingga salam. Penjelasan tersebut saya buat secara terperinci dan jelas. Dengan menggunakan gaya bahasa yang mudah difahami. Setiap masalah saya kupas

No comments:

Post a Comment